نوشته شده توسط : جعفر

 

در این مقاله توضیحات کاملی از اهداف اصلی نصب دوربین مداربسته در بیمارستان ها، نظارت تصویری بیمارستان و بازیگران مهم و نکات کلیدی طراحی سیستم حفاظت تصویری بیمارستان ها بیان شده است.

 

 

سوالات مطرح:
  1. سه محل اصلی و مورد توجه برای نصب دوربین مداربسته در بیمارستان ها
  2. چرا سیستم های حفاظتی قدیمی و پیشین همچنان مهم می باشند
  3. حریم خصوصی در بیمارستان ها تا چه حد در طراحی سیستم دوربین مداربسته تاثیر گذار است
  4. رویکردهای غیر معمول در مانیتورینگ بیمارستان ها
  5. اصلی ترین سیستم های نرم افزاری مورد استفاده در مانیتورینگ بیمارستان ها
  6. بیشترین برندهای مورد استفاده در بیمارستان ها
  7. چرا در بیمارستان ها یکپارچه سازی سیستم حفاظت تصویری با سایر سیستم ها معمول نمی باشد
  8. مشکلات طراحی سیستم دوربین مداربسته بیمارستان ها کدام است
  9. زمان معمول در ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته بیمارستان ها چقدر است
  10. بزرگترین نیازمندی های بهینه سازی سیستم حفاظت تصویری بیمارستان ها کدام است
 
راهکارهای بیمارستانی
 
با بررسی هر موضوع و پاسخ به هر سوال و نتیجه گیری دقیق می توان مشخص نمود که بیمارستان ها چطور سیستم نظارت تصویری و دوربین مداربسته خود را انتخاب و بهره برداری می کنند.

 

نکات کلیدی کشف شده

لیست زیر نمایش دهنده نکات کلیدی و اصلی مشخص شده از پاسخ های دریافتی می باشد:

  1. محل نصب دوربین ها: استفاده از دوربین مداربسته در بیمارستان ها گسترده می باشد، بیشترین توجه در بیمارستان ها بر روی محل نگهداری داروها مخصوصا داروهای مخدر، بخش نگهداری از نوزادان، ورودی های عمومی، راهرو ها و اتاق های انتظار می باشد.
  2. سیستم های آنالوگ قدیمی: بسیاری از بیمارستان ها همچنان از سیستم های نظارت تصویری آنالوگ قدیمی استفاده می کنند. با توجه به هزینه های بروزرسانی سیستم دوربین مداربسته قدیمی به سیستم های IP برخی از بیمارستان ها همچنان از سیستم آنالوگ قدیمی خود بهره برداری می کنند.
  3. محدودیت های حریم شخصی در ذخیره سازی تصاویر ویدیویی: حتی در کشورهایی هم که قوانین مربوط به حفاظت از حریم شخصی را ندارند در زمینه طراحی سیستم های حفاظتی بیمارستانی مسائلی چون حفظ حریم خصوصی بیماران و ضبط تصاویر حساس را در نظر می گیرند.
  4. زمان ذخیره سازی 24 ساعته و دائمی: بسیاری از بیمارستان ها از سیستم ذخیره سازی 24/7/365 و ضبط دائمی تصاویر استفاده می کنند.
  5. دوربین ها و نرم افزارهای مدیریت تصاویر: در میان برندهای مطرح در بیمارستان ها سیستم های آنالوگ قدیمی همچنان محبوب می باشند، در سیستم های مداربسته IP شرکت های مطرح بازار که دارای سهم اصلی فروش می باشند بسیار مورد توجه و قابل اتکا می باشند. گرچه برخی از بیمارستان ها با در نظر داشتن هزینه ها و جهت کاهش هزینه، ریسک استفاده از برندهای غیر مطرح را نیز می پذیرند.
  6. یکپارچه سازی سیستم ها: یکپارچه سازی سیستم های حفاظت تصویری و دوربین مداربسته در بیمارستان ها معمول نمی باشد. در صورتی که یکپارچه سازی مد نظر باشد، سیستم هایی نظیر مدیریت بخش نوزادان و تماس اضطراری پرستاران مورد توجه می باشند.
  7. فضای ذخیره سازی: در بیمارستان ها معمولا زمان ذخیره سازی 30 روز در نظر گرفته می شود. مهمترین فاکتور و محدودیت در زمان ذخیره سازی هزینه ها می باشد.
  8. شرکت های پیمانکاری مشخصات مناسبی را ثبت نمی کنند: بر اساس نظر بسیاری از طراحان، مهمترین مشکلات از طراحی های ساختمانی و مشکلات مهندسی ایجاد می شوند. بیشتر پاسخ ها شرح می دهند که شرکت های مهندسی نکات منفی طراحی ساختمان را بیان نمی کنند، و در بهترین حالت بیان مشخصات در حد متوسط می باشد.
  9. نیاز به بهینه سازی: به صورت عمومی، دوربین های مداربسته بیشتری برای پوشش بیشتر نقاط مختلف بیمارستانی مورد نیاز است. به هر حال، نیاز به یکپارچه سازی با سیستم های دیگر و همچنان برای بهینه سازی ها بزرگترین مساله تامین مالی می باشد.

 

محل های نصب دوربین های مداربسته در بیمارستان ها

سوال: مهمترین و مورد توجه ترین نقاط در نصب دوربین مداربسته در بیمارستان ها کجاست؟ چرا؟

خلاصه: نظارت تصویری بیمارستان یک موضوع مهم امنیتی است  و به همین دلیل بیمارستان ها دوربین های مداربسته را به صورت گسترده مورد استفاده قرار می دهند، خصوصا جهت حفاظت از بخش های مهم خود نظیر نگهداری از داروها و نوزادان. بسیاری از پاسخ ها شرح می دهند که دوربین های مداربسته هر جایی استفاده می شوند، اما با توجه به میزان تامین مالی اولویت اصلی با مکان های پر ترافیک می باشد. به خصوص بدون توجه به اندازه بیمارستان و موقعیت مکانی بیمارستان، ورودی اصلی، راهروها، محل های انتظار و پارکینگ ها مورد توجه می باشد.

داروخانه ها و انبارهای دارو

محل های نگهداری از داروها مخصوصا داروهای مخدر از مهمترین و مورد توجه ترین بخش های مورد نظر جهت پوشش تصویری دوربین مداربسته در بیمارستان می باشند. هدف اصلی از این پوشش تصویری جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز و دزدی از داروهای با ارزش می باشد.

  • “داروخانه ها: نظارت تصویری بیمارستان در مکان های مختلف از درجه اهمیت متفاوتی برخوردار است. من برای هشت سال است که در بیمارستان کار می کنم، از زمانی که اولین سیستم دوربین مداربسته آنالوگ در بیمارستان نصب شد تا الان که از سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه و IP استفاده می کنیم، داروخانه یکی از مورد توجه ترین بخش ها بوده است. در صورتی که در حالت عادی می توانستیم با استفاده از دو عدد دوربین همانند یک مکان عادی فضای داروخانه را کنترل کنیم، اما به علت حساسیت مورد نیاز در نگهداری از  داروهای پر ارزش و مخدر، در حال حاضر در مکان های مختلف داروخانه ما، بین ده تا بیست عدد دوربین نصب شده است. قوانین دولتی در زمینه نگهداری از داروهای مخدر بسیار سخت گیرانه است، به صورتی که حتی جهت نگهداری از این داروها بایستی مجوزهای لازم از طرف دولت صادر شود.”
 
  • “اتاق داروها: مشاهده هرگونه رفت و آمد در درب ورودی و جلوی قفسه های داروها.”
  • “محل نگهداری از داروها جهت رهگیری هرگونه ورود و خروج دارو.”
  • “محل نگهداری داروها، جهت مشاهده کلیه رفت و آمدها.”
  • “داروخانه ها: معمولا با تجهیزات بیشتری محافظت و کنترل می شوند.”
  • “داروخانه، محل های نگهداری از دارو جهت امنیت در نگهداری از محصولات با ارزش.”
  • “ما دوربین های مداربسته بسیاری را بنا به دلایل متعدد جهت حفاظت از داروخانه نصب کرده ایم.”
  • “داروخانه: مشاهده کامل هرگونه فعالیت در داروخانه.”
  • “دارو خانه ها محل های بسیار حیاتی جهت کنترل می باشند تا مشخص شود که چه کسی و با چه هدفی به داروها دسترسی دارد.”
داروخانه
 

بخش های زایمان

دوربین های مداربسته معمولا جهت نظارت بر محل نوزادان تازه متولد شده استفاده می شود. هدف از این کار نظارت واضح بر زنجیره زایمان و نگهداری صحیح از نوزادان می باشد.

 
  • “محل تولد: تشخیص چه کسی می آید و چه کسی می رود.”
  • “بیمارستان ها محل های خطرناکی در زمینه دزدیدن و جابه جایی نوزادان می باشند.”
  • “تمامی محل های ورودی و خروجی به محل نوزادان بایستی به دقت کنترل شوند.”
  • “محل نگهداری از نوزادان با توجه به حساسیت های موجود در زمینه دزدی نوزادان.”
  • “هر جایی که کودکی حضور دارد مهم می باشد چرا که بایستی از کودکان در مقابل کودک دزدی مراقبت شود.”
  • “در بیمارستان ما محل نگهداری از کودکان با دوربین های مداربسته بسیاری کنترل می شود.”
  • “محل نگهداری از کودکان و تحویل نوزادان به والدین بسیار مهم می باشد چرا که هیچکس نمی خواهد که در این زمینه کوچکترین اشتباه صورت پذیرد.”
نگهداری از نوزادان
 
محل های ورودی و خروجی اصلی، اتاق های انتظار و لابی ها

در مکان هایی که محل رفت و آمد تعداد زیادی از افراد، بیماران و کارکنان بیمارستانی می باشد و یا عبور و مرور وسایل بیمارستانی زیاد است استفاده از دوربین مداربسته ضروری می باشد. به همین دلیل است که نظارت تصویری بیمارستان را با توجه به اولویت های مکانی هر بیمارستان به شکل متفاوتی طراحی می کنند.

  • “محل انتظار ملاقات کنندگان، بر اساس طراحی صورت پذیرفته برای اصلاح ساختار سیستم نظارت تصویری در بیمارستان ما، بایستی به ازای هر اتاق انتظار حداقل یک دوربین مداربسته نصب شود. در بسیاری از بیمارستان ها بایستی ذخیره سازی تصاویر این محل ها به صورت 24 ساعته باشد. اتاق های انتظار با توجه به محل قرارگیری بیمارستان ها در محله های مختلف می تواند در خطر دزدی باشند.”
  • “ورودی ها و خروجی ها، مستندسازی و تشخیص زمان ورود و خروج یک نفر در بیمارستان و تشخیص وسایل همراه افراد از جمله دلایل ما جهت نصب دوربین مداربسته در ورودی و خروجی های بیمارستان می باشد. کنترل ورودی و خروجی های بیمارستان ها می تواند اطلاعات لازم را در مورد بیماران گم شده و اشیا مفقود شده را در اختیار پلیس قرار دهد.”
  • “ورودی و خروجی ها جهت کنترل رفت و آمدها.”
  • “کنترل ورودی و خروجی ها جهت کنترل رفت و آمد افراد.”
  • “میز پذیرش بیمارستان با توجه به ماهیت فعالیت های صورت گرفته در آن محل و آنکه بسیاری از دکمه های خطر در آنجا تعبیه شده است.”
  • “ورودی های اصلی، جهت کنترل تمامی ورود و خروج ها. بایستی در نظر داشت در هر محل تجاری یکی از محل های مورد توجه ورودی ها و خروجی ها می باشند.”
  • “محل های عمومی نظیر اتاق انتظار، ورودی ها و خروجی ها از محل های مورد توجه و دارای ریسک امنیتی بالا می باشند.”
  • لابی: جهت کنترل فعالیت های عمومی. همچنین بسیاری از مشکلات در بیمارستان ها در لابی ها یا میز پذیرش رخ می دهد.”

پشتیبانی هایک ویژن      هایک ویژن     نمایندگی هایک ویژن    هایکویژن    hikvision iran    سایت هایک ویژن      شرکت هایک ویژن 

لابی بیمارستان

پارکینگ های اتومبیل و پارکینگ خودروهای بیمارستانی

محل هایی که خودروها در آنها پارک می شوند بایستی به خوبی مراقبت شوند. به هر حال، هدف از نصب دوربین مداربسته در این محل ها عوامل ساده ای چون کنترل تصادفات یا جلوگیری از دزدی می باشد.

 
  • “پارکینگ ها، بررسی صحنه های تصادف و مشاهده زنده تصاویر جهت تامین ایمنی.”
  • “پارکینگ ها، آسانسورها و پارکینگ خودروهای بیمارستانی از محل های پر ترافیک می باشند که عموما بایستی به وسیله دوربین مداربسته کنترل شوند.”
  • “محل پارک خودروها، جهت جلوگیری از ورود غیر مجاز به خودرو، محافظت از کارکنان و کنترل ورود و خروج به پارکینگ ها.”
  • “در محل پارکینگ بیمارستان ما نقاط کور بسیاری وجود دارد که ایمنی آنها با استفاده از دوربین های مداربسته تامین شده است.”
  • “پارکینگ ها جهت تامین امنیت مراجعه کنندگان.”
  • “محل های پارک خودرو، از داخل و بیرون. جهت جلوگیری از دزدی و خسارت به خودروها.”
پارکینگ بیمارستان

اورژانس و اتاق احیا

محل بعدی مورد توجه در سیستم نظارت تصویری بیمارستانی، اورژانس و اتاق انتظار مربوط به آن می باشد. بسیاری از گزارشات بر غیر قابل پیشبینی بودن افراد و فضای احساسی موجود در اتاق انتظار اورژانس های بیمارستانی و مخاطرات مربوط به بروز خشونت در آنها تاکید دارد.

اورژانس بیمارستانی
 
 
  • “دپارتمان اورژانس – به نظر من اهمیت دپارتمان اورژانس به اندازه داروخانه می باشد. به خصوص وقتی که به عنوان یک محل 24 ساعته سرویس دهی طراحی می شود، داشتن پوشش تصویری مناسب برای بیماران، کارکنان و ملاقات کنندگان بسیار مورد اهمیت می باشد. از کسانی که به دنبال دزدی از داروهای بیمارستانی می باشند گرفته تا همراهان بیماری که تحت شرایط احساسی دست به خشونت می زنند همگی بایستی توسط دوربین های مداربسته مراقبت شوند.”
  • “بسیاری از خشونت ها و درگیری ها از اتاق انتظار اورژانس آغاز می شوند.”
  • “پوشش تصویری در اورژانس بسیار ضروری می باشد، اگر دلیل آن را بخواهید بایستی جواب دهم که همیشه بسیاری از درخواست های بازبینی از اتاق اورژانس می باشد چرا که رفت و آمد در اتاق اورژانس بسیار غیر قابل کنترل تر از بخش های دیگر بیمارستانی می باشد.”
  • “اتاق اورژانس در معرض خطرات حیاتی بسیاری می باشد چرا که همراهان بیمار در آنجا در شرایط احساسی عادی قرار ندارند.”
  • “دپارتمان احیا در بیمارستان ما دارای دوربین های مداربسته بسیاری می باشد، چرا که نظارت بر بیماران و شرایط آنها و کنترل همراهان بیمار بسیار دارای اهمیت می باشد.”

عدم نصب دوربین مداربسته در اتاق های بیماران

به هر حال، در بیمارستان ها نبایستی تمامی محل ها پوشش تصویری داده شوند. بر اساس بسیاری از نظرات اعلام شده حفاظت از حریم خصوصی به صورت جدی بر عدم تصویر برداری از اتاق بیماران تاکید می کند. پاسخ های جمع آوری شده از محل های مختلفی دریافت شده اند و محدود به یک استان یا کشور خاص نبوده اند. نظارت تصویری بیمارستان

  • “با توجه به آنکه شما نمی توانید در محل اتاق های بیماران دوربین مداربسته نصب کنید، بایستی تمامی ورودی ها و خروجی ها، آسانسورها، راه پله ها، ورودی های انبارها، داروخانه ها و محل های عمومی را به صورت تصویری کنترل کنید.”
  • “اتاق های بیماران با توجه به حریم شخصی امکان کنترل ندارند.”
  • “نصب هیچگونه دوربینی در اتاق بیماران مجاز نمی باشد.”
  • “در بیمارستان ما حریم شخصی بسیار مهم می باشد، اما بیرون از اتاق ها دوربین های بسیاری نصب شده است.”

بهره برداران اصلی از سیستم های مداربسته بیمارستانی

سوال: چه کسانی بهره برداران اصلی سیستم های دوربین مداربسته بیمارستانی می باشند؟ کنترل تصاویر زنده چقدر دارای اهمیت است؟

خلاصه: به صورت عمومی، سیستم نظارت تصویری بیمارستانی به صورت 24/7/365 و به صورت زنده، حداقل توسط یک فرد ناظر مورد بهره برداری و نظارت قرار می گیرد. البته در بیمارستان های بزرگتر با سیستم های نظارتی گسترده تر دپارتمان نظارتی و تعداد افراد بیشتری از سیستم استفاده می کنند.

نگهبانان امنیتی بیمارستان ها بهره برداران اصلی سیستم می باشند.

  • “ماموران حفاظتی، و به صورت عمومی یک یا دو ادمین بر سیستم نظارت می کنند. بله باید تایید کنم که 1-2 اپراتور جهت مشاهده تصاویر زنده همیشه حضور دارند. البته ذکر این نکته ضروری است که اپراتورهای تصاویر زنده به راحتی با یک تلفن یا حادثه تمرکز خود را روی تصاویر از دست می دهند. من فکر می کنم که آنها بیشتر بر روی تصاویر ذخیره شده تکیه دارند تا بر روی تصاویر زنده.”
  • “ماموران امنیتی بیمارستان – اپراتورهای تصاویر زنده همیشه بر روی سیستم نظارت دارند.”
  • “ماموران حفاظتی – معمولا در زمان های کاری و شلوغ به صورت چند نفره و در زمان های خلوت تر با تعداد کمتر.”
  • “دپارتمان حفاظتی بیمارستان مسئولیت عمده سیستم نظارت تصویری بیمارستان را بر عهده دارد. بیشتر بیمارستان هایی که تحت نظارت ما هستند در سیستم خود دارای ویدیو وال جهت مشاهده دقیق تصاویر زنده می باشند و برای ماموران رویه ها و روند های فرایندی دقیقی جهت کنترل حوادث تعریف شده است.”
  • “ماموران امنیتی. برای کنترل تصاویر زنده یک تیم حفاظتی و نظارتی تخصیص داده شده است.”

نظارت تصویری بیمارستان

اپراتورهای تصاویر زنده

بیمارستان ها به صورت عمومی از سیستم نظارت تصویری فقط برای نگهداری داده های تصویری رخ داده استفاده نمی کنند، بلکه به صورت کلی ماموران امنیتی جهت مشاهده زنده تصاویر دارای جدول زمان بندی می باشند.

  • “پلیس بیمارستان به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته تصاویر ویدیویی را کنترل می کند.”
  • “سیستم های ما به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته کنترل می شوند.”
  • “سیستم نظارت تصویری بیمارستان ما به صورت 24 ساعته و در تمامی روزهای سال به صورت زنده مشاهده می شود.”
  • “ماموران امنیتی و حفاظتی بیمارستان ما به صورت 24 ساعته استریم تصاویر ویدیویی را مشاهده می کنند.”
  • “تمامی سیستم های نظارت تصویری بیمارستان ما به صورت 24 ساعته فعال می باشند و اکثر آنها به صورت دائمی تحت نظارت ماموران امنیتی می باشند.”
  • “بیشتر بیمارستان های بزرگ دارای ماموران کنترل تصاویر ویدیویی به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته می باشند. معمولا در این بیمارستان ها یک دپارتمان امنیتی اختصاصی جهت نظارت بر سیستم دوربین مداربسته ایجاد شده است. همچنین ممکن است که به برخی از دپارتمان ها دسترسی مشاهده تصاویر برخی از دوربین ها داده شده باشد. به عنوان مثال به دپارتمان اورژانس دسترسی مشاهده ورود آمبولانس های اورژانس داده شده باشد. همچنین ممکن است دوربین های جداگانه ای برای نظارت بر کلینیک های جداگانه بیمارستان پیاده سازی شده باشد و دسترسی به آن دوربین ها به کارکنان دپارتمان داده شده باشد. البته اینگونه سیستم ها معمولا با هدف های امنیتی نمی باشند و معمولا هدف از آنها نظارت بر حفاظت های روانی و عمومی بیماران می باشد.”

مشاوره دوربین مداربسته تحت شبکه          ارائه راهکار و خدمات امنیت شبکه      نرم افزار مانیتورینگ دوربین تحت شبکه  



:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()