نوشته شده توسط : جعفر

 

لنز دوربین مداربسته (CCTV Lens) به ترکیبی از عدسی ها گفته می شود که از آن برای تنظیم و ارسال نور محیط بر روی چیپ تصویر استفاده می شود. لنز دوربین مداربسته از اصلی ترین جزء تجهیزات سیستم نظارتی است. به همین دلیل در ادامه اطلاعات سودمندی راجع به مشخصات یک لنز خوب برای دوربین به شما می دهیم.

 
 
 
 

چیپ تصویر چرا به لنز نیاز دارد؟

 

تصویر محیط بسیار بزرگ است، و چیپ تصویر دوربین مداربسته معمولا اندازه ای کمتر از یک سانتیمتر مربع دارد. پس در صورتی که بخواهید یک تصویر را بدون لنز ثبت کنیم باید یک چیپ تصویر به اندازه خود تصویر بسازیم. به دلیل این که این کار غیرممکن است از لنز استفاده می شود. لنز دوربین، کل نور محیط را دریافت کرده و در یک بخش متمرکز می کند، به این صورت تصویر کل محیط در یک فضای کوچک ساخته می شود.

 
 
 
 

 

مشخصه های مهم لنز دوربین مداربسته چیست؟

لنز دوربین های مداربسته معمولا به پیشرفتگی لنز دوربین های فیلمبرداری و عکس برداری نیست. بنابراین خوب است قبل از خرید دوربین مداربسته مشخصات لنز آن را بررسی کنید. کلا هر لنز دوربین مداربسته سه مشخصه مهم دارد:

 

1- فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی لنز، در واقع بیان کننده میدان دید یا زاویه دید دوربین مدار بسته است. یعنی، بسته به اینکه فاصله کانونی یک لنز چقدر است می تواند تصویر محیط را بیشتر یا کمتر متمرکز کرد (منظور همان زوم کردن است).

واحد اندازهگیری فاصله کانونی با میلیمتر بیان می شود. هر چه فاصله کانونی کمتر باشد، زاویه دید دوربین بیشتر بوده و برعکس هر چه فاصله کانونی بزرگتر، زاویه دید دوربین کوچکتر است. پس از طریق تغییر فاصله کانونی لنز، می توان زاویه دید تصویر را تغییر داد.

 
لنز دوربین مداربسته
 

از میان دوربین های مداربسته تنها دوربین های مداربسته باکس (صنعتی) بدون لنز ساخته شده اند که پرکاربرد هم نیستند. بنابراین، هنگام تهیه دوربین های باکس بسته به نیاز حفاظتی که دارید باید لنز جداگانه متناسب با فاصله کانونی نیز تهیه نمایید.

 

2- انواع لنزها بر اساس ساختار کانونی

نوع ساختار کانونی لنزها می تواند بسیار متفاوت باشد. در دوربین های مداربسته معمولا لنزها از نظر فاصله کانونی به صورت زیر هستند:

  • ثابت (Fix)
  • تنظیم دستی (Vari-focal)
  • تنظیم خودکار یا موتوردار (Motorized).

لنز ثابت:

لنزهای ثابت همیشه فاصله کانونی ثابتی دارند. این یعنی اینکه پس از نصب، زاویه دید دوربین ثابت است و نمی توان آن را تغییر داد. در کاربری های معمولی لنزهای ثابت به دلیل قیمت مناسب آن معمولا پرکاربردتر هستند.

لنزهای وریفوکال متغیر:

لنزهای وریفوکال امکان تغییر فاصله کانونی به صورت دستی، آن هم در یک بازه مشخصی را دارند. لنز وریفوکال دارای زوم اپتیکال می باشند.

لنزهای وریفوکال موتوردار:

لنزهای موتوردار یا موتورایز را می توان از راه دور،  فاصله کانونی شان را تغییر داد و اصطلاحا زوم دار هستند. این نوع لنزها به دلیل اینکه موتور در آنها تعبیه شده است معمولا نسبت به بقیه لنزها گرانتر است. ترجیحا این نوع لنزها برای محیط هایی که محدودیت نصب دارند بسیار پرکاربرد هستند.

 

3- مشخصه‌ مرتبط با ضریب عبور:

در دوربین های مداربسته معمولا خیلی وارد جزئیات فنی مرتبط با لنزها نمی شوند. همه مشخصه های فنی دیگر لنز به صورت مگاپیکسل آن نوشته می شود. مثلا لنزی که 3 مگا پیکسل است برای استفاده در دوربین هایی تا این رزولوشن مناسب است. اگر رزولوشن دوربین بالاتر باشد باید از لنز بهتری استفاده کرد.

 
 
 
 

 

لنز خودکار دوربین مداربسته (Auto Iris) چیست؟

به منظور کنترل میزان نور عبوری از لنزهای Auto Iris (اتو ایریز)، استفاده می شود. هرچه نور بیشتر باشد، عدسی بسته تر خواهد شد و هر چه نور محیط کمتر شود، عدسی بازتر می شود تا نور بیشتری به روی تراشه تصویر برداری منتقل شود.

 
 
 

دوربین های هایک ویژن (Hikvision) از چه لنزی استفاده می کنند؟

 
 
 

دوربین های مداربسته هایک ویژن با انواع متفاوتی از لنزها ساخته شده اند. بسته به کاربری دوربین، شما می توانید لنز مناسب خود را از نظر فاصله کانونی و یا زاویه دید مورد نظر انتخاب کنید.

برای سهولت استفاده شما، در کاتالوگ مربوط به هر دوربین مداربسته معمولا فاصله کانونی لنز، زاویه دید آن هم نوشته شده است. 

 
 

دوربین مداربسته هایک ویژن معمولا دارای لنزهای 2.8، 3.6، 4،6، 12 هستند. اصولا دو لنز 2.8 و 3.6 میلی متری همانطور که در شکل می بینید، دارای لنز های Wide هستند. اما لنز های 6 میلی متری متوسط و لنز های 12 میلی متری لنز زوم محسوب می شوند.

به عبارت ساده هر چه عدسی لنز کوچکتر باشد تصویر وسیع تر (wide) و هرچه عدسی لنز بزرگتر، تصویر زوم تر خواهد بود.

 
 
 

دوربین مداربسته با لنز واید

 

دوربین مداربسته واید هایک ویژن دوربینی با زاویه دید Wide که برای محیط های داخلی و کوچک بسیار مناسب است. در صورتی که دوربین مداربسته را بخواهید برای یک اتاق نصب کنید مانند دفاتر محل کار ابتدا انتظارات خود را بررسی کنید. اگر قرار است دوربین برای شما نظارت کلی در محل را ایجاد کند دوربین واید هایک ویژن بهترین گزینه است. زیرا این نوع از دوربین ها تمام اتاق را به خوبی پوشش می دهند و بخش کمی در نقطه کور دوربین قرار دارد.

دوربین مداربسته با لنز 2.8 از دوربین های واید هایک ویژن محسوب می شود. زاویه دید دوربین مداربسته با لنز واید بین 85 تا 95 درجه است و این پهنای دید، فضای بسیار خوب برای اهداف نظارتی است. در محیط های داخلی و بزرگتر از یک اتاق نیز از این دوربین ها استفاده می شود. برای از بین بردن نقاط کور دوربین جانمایی دوربین ها را به گونه ای تنظیم می کنند تا هر کدام نقطه کور دوربین دیگر را ببیند.

تصویر مقابل تفاوت بین دو دوربین مداربسته هایک ویژن با دو لنز واید و غیر واید را نشان می دهد. در بخش بالای تصویر دوربین مداربسته واید با لنز 2.8 هایک ویژن است که فضای تحت پوشش آن از جهت جزئیات تصویر به سه بخش تقسیم شده است. بخش قرمز رنگ اشیاء به طور واضح دیده شده و قابل شناساییست. در محدوده زرد رنگ جزئیات اشیاء کمتر از محدوده قرمز قابل رویت است. در فضای سبز رنگ تصویر مقابل که وسعت زیادی را نیز در بر می گیرد دوربین نظارت کلی بر محیط را فراهم می کند. اما در بخش پایینی عکس مقابل، محدوده تحت پوشش دوربین مداربسته با لنز 12 هایک ویژن به نمایش گذاشته است. طبق تصویر محدوده کمی از فضا تحت پوشش دوربین است اما همان محدوده را با جزئیات ارائه می کند.

  1. سیستم امنیتی و حفاظتی چیست    نصب خانه هوشمند     اسمارت سکیوریتی      شهر هوشمند

 

 


:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

اصطلاح Shutter Time یا سرعت شاتر در دوربین مداربسته اصطلاحی است که احتمالا از دوربین های عکاسی قدیمی با آن آشنا هستید. در قدیم دوربین برای تشکیل یک تصویر بر روی فیلم یا نوار باید برای زمانی مشخص اجازه می داد نور به فیلم بتابد. این زمان نشان می داد که سرعت شاتر دوربین چقدر است. هرقدر فیلم سرعت تر تصویر را تشکیل می داد سرعت شاتر دوربین بالاتر بود.

مگر دوربین های فیلم برداری هم شاتر دارند؟

دوربین های فیلمبرداری شاتر فیزیکی ندارد. اما همانطور که می دانید هر فیلم متحرک از قرار دادن تعداد زیادی تصویر ثابت تشکیل شده که پشت هم ضبط و در کسری از ثانیه پشت هم پخش می شوند. بنابراین ما می توانیم تصاویر را به صورت یک فیلم متحرک ببینیم.

هر یک از این تصاویر به یک زمان مشخصی برای تشکیل نیاز دارند که به آن زمان شاتر می گویند. حالا هر چقدر نور تصویر بیشتر باشد به همان نسبت هم تصویر  سریع تر ایجاد می شود.

سرعت شاتر چه زمانی اهمیت پیدا می‌کند؟

سرعت شاتر زمانی اهمیت پیدا می کند که شما بخواهید از یک جسم متحرک تصویر بگیرید. پس برای ما مهم است سرعت شاتر در حد قابل قبولی باشد که ما یک جسم متحرک را تار نبینیم. 

به عنوان مثال؛ فرض کنید دوربین همین حالا تشکیل تصویر را شروع می کند و پنج ثانیه بعد تصویر را تشکیل می دهد. اگر در طول این 5 ثانیه جسمی در تصویر حرکت کند در تصویر نهایی آن را به صورت تار خواهید دید.

البته سرعت شاتر دوربین های امروزی معمولا کسری از ثانیه است، هر چه این عدد بزرگ تر باشد سرعت عمل شات بیشتر می شود به عنوان مثال در یک دوربین عادی با سرعت شاتر 301 هر شات در فاصله یک سیم ثانیه اتفاق می افتد. 

موضوع میزان سرعت شاتر، بخصوص برای دوربین هایی مثل دوربین های ترافیکی اتوبان ها، بسیار با اهمیت است. در صورتی که می خواهد از افراد یا محیط‌های عادی فیلم برداری کنید معمولا مشکل زیادی با سرعت شاتر نخواهید داشت.

سرعت مختلف شاتر در دوربین مداربسته

افزایش سرعت شاتر دوربین مداربسته، کیفیت تصاویر کاهش می دهد؟

افزایش سرعت شاتر در دوربین مداربسته فرصت برخورد نور به سنسور را کاهش می دهد که معمولاً با تیرگی تصویر همراه است. گاهی نیز باعث برفکی شدن و یا کرکره ای شدن تصویر می شود. برای جلوگیری از این مشکل می توان نور محیط افزایش داد و یا از قابلیت SNR در دوربین بهره برد.

سرعت شاتر را چطور نشان می‌دهند؟

سرعت شاتر را با واحد زمان (ثانیه) نشان می دهند. از این رو، سرعت شاتر معمولا کسری از ثانیه است و زمان لازم برای تشکیل یک تصویر در دوربین را نشان میدهد (مثلا 1/25 ثانیه).

البته در بیشتر دوربین های مداربسته هایک ویژن سرعت شاتر به صورت یک بازه ( 1  ثانیه تا 10001 ) نوشته می شود. هرقدر نور محیط بیشتر باشد سرعت شاتر هم بیشتر می شود تا به مقدار ماکزیمم برسد. این مقدار حداقل و حداکثر در کاتالوگ هر یک از مدل های دوربین مداربسته نوشته شده است..

سرعت شاتر دوربین مداربسته به چه فاکتور هایی بستگی دارد؟

سرعت شاتر در دوربین مداربسته به دو فاکتور زیر بستگی دارد:

  • میزان حساسیت سنسور تصویر به نور: هرچه حساسیت سنسور تصویر دوربین مداربسته به نور بیشتر باشد زمان کمتری را برای تشکیل تصویر نیاز دارد. پس سرعت شاتر نیز بیشتر خواهد بود.
  • میزان نور محیط: هر چه نور محیط اطراف دوربین بیشتر باشد، چیپ تصویر زمان کمتری نیاز دارد تا تصویر تشکیل دهد.

 

https://tiamcctv.com/product/ds-7732ni-e4/

 

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd1053g0-i/

 

https://tiamcctv.com/product/ds-7732ni-k4/

 

https://tiamcctv.com/product/hr901-af-82n/

 

https://tiamcctv.com/calculate-ups-for-cctv/

 

https://tiamcctv.com/product/dvr-208u-f1/

 

https://tiamcctv.com/face-recognition-contactless-solutions-for-a-secure-world/

 

https://tiamcctv.com/product/td-3532b8-a2-2/

https://tiamcctv.com/product/td-7524as1d-ir1/



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

حتما شده که بخواهید در یک واحد اداری با دو یا چند کاربر ارتباط تصویری داشته باشید؛ که به آن اصطلاحا Dual Stream  می گویند. اصطلاح Dual Stream در دوربین مداربسته نیز به ساختار تولید تصویری اشاره دارد. این ساختار در دوربین یا دستگاه ضبط برای تطابق بهتر با انتقال تصویر صورت می گیرد.

 

 

Stream به چه معناست؟

از اصطلاح Stream (به معنای جریان آب) برای اشاره به اطلاعات تصویر استفاده می شود. از آنجا که اطلاعات تصویر به صورت دائمی ارسال، دریافت و پردازش می شود. ساختار کار با آن تا حدی با شکل های دیگر اطلاعات مثل عکس، نوشته و … متفاوت است. برای اشاره به این ساختار ارسال دائمی معمولا از اصطلاح Stream استفاده می شود.

 
 
 
 

Dual Stream در دوربین مداربسته به چه معناست؟

 

Dual Stream در معنای لغوی به معنای “دو جریانه” است. دستگاه ضبط کننده یا دوربین در حالت عادی تنها یک شکل از تصویر را دریافت می کند و آن را برای نمایش ارسال می کند. در این حالت ما تنها یک Stream داریم.

اما این تصویر برای نمایش به صورت انتقال تصویر مناسب نیست. اگر از همین تصویر برای انتقال تصویر اینترنتی یا شبکه استفاده کنیم، پهنای باند بسیار زیادی از شبکه یا اینترنت به وسیله تصویر اشغال می شود.

از آنجایی که این عمل ممکن است کل شبکه را مختل کند. به منظور رفع این مشکل دستگاه های مداربسته را به صورت Dual Stream طراحی می کنند. در این حالت دو تصویر با اندازه ها کیفیت های متفاوت برای دو کاربری متفاوت ساخته می شود.

 

تصویر اصلی که به آن Main stream هم می گویند برای نمایش در نمایشگری که مستقیم به دستگاه متصل شده ارسال می شود. برای انتقال تصویر هم یک تصویر کوچکتر و کم ظرفیت تر به نام sub stream ارسال می شود. خصوصیات و کیفیت هر یک از این streamها در تنظیمات دستگاه قابل تغییر است. البته معمولا کیفیت تصویر substream از mainstream کمتر است. 

 
dual-stream چیست
 
 
 
 

 

آیا دستگاه های ضبط هایک ویژن Dual stream هستند؟

همه دستگاه های ضبط هایک ویژن حداقل دو stream دارند. دوربین های تحت شبکه نیز همگی دارای این قابلیت هستند. دستگاه ها و دوربین های پیشرفته هایک ویژن دارای قابلیت Multi Stream هستند. این ویژگی باعث می شود چندین تصویر متفاوت را به صورت همزمان برای کاربری های متفاوت تولید کنند.

 

  1. ردیاب خودرو    قیمت دوربین مداربسته ارزان   نصب دوربین مدار بسته  نمایندگی برند هایک ویژن

دوربین تیاندی  دوربین مداربسته حارس ردیاب  ماشین   دوربین مداربسته قیمت   نصب دوربین مداربسته  هایک ویژن



:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

به صورت کلی در سیستم های مداربسته دو نوع دستگاه ضبط داریم. دستگاه ضبط DVR که در سیستم مداربسته آنالوگ HD مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه NVR که در سیستم مداربسته تحت شبکه برای ضبط و مدیریت تصاویر استفاده می شود. NVR مخفف عبارت Network Video Recorder است. وظیفه دستگاه NVR علاوه بر ذخیره سازی و مدیریت تصاویر ارائه قابلیت های تصویری ویژه ای همچون تشخیص چهره، تشخیص پلاک، شمارش افراد و … نیز هست. دستگاه های NVR در واقع عملکردی مشابه سرورهای کامپیوتری دارند با این تفاوت که استفاده و راه اندازی آن ساده تر است.

 
 
 
 

 

وظایف دستگاه NVR

  • ضبط تصاویر ارسالی از دوربین های تحت شبکه
  • پخش زنده و یا بازپخش تصاویر
  • تنظیم ویژگی های تصویر اعم از روشنایی، رنگ و …
  • برق رسانی به دوربین ها (در صورت POE بودن دستگاه NVR)
  • پردازش تصاویر (ویژگی های مختلف اعم از نقشه گرمایی، تشخیص چهره و …)
  • ذخیره سازی تصاویر با استفاده از انواع حالت های ضبط
  • و …
 
 
 
 

 

خصوصیات دستگاه NVR

 

دستگاه ضبط NVR را می توان بر اساس خصوصیات گوناگونی دسته بندی کرد. آشنایی با این خصوصیات می تواند در هنگام انتخاب و خرید دستگاه ان وی ار مفید باشد. در ادامه به این خصوصیات اشاره می کنیم:

 

 

1.اتعداد کانال:

دستگاه های NVR بر اساس تعداد کانال دسته بندی می شوند. کانال در واقع تعیین کننده تعداد دوربینهایی است که دستگاه می تواند پشتیبانی کند. به طور معمول دستگاه های NVR موجود در بازار به ترتیب با تعداد کانال 4، 8، 16، 32، 64 و… تولید می شوند. علاوه بر این انواع 128 و 256 کاناله نیز وجود دارند که مختص مکان هایی با تعداد دوربین بالا مانند سازمان ها و کارخانجات بزرگ می باشند.

 
 
 
 

 

2. رزولوشن قابل پشتیبانی:

دستگاه های ضبط NVR تصاویر را با رزولوشن های مختلفی ذخیره می کنند. بر اساس مدل دستگاه، میزان رزولوشن قابل پشتیبانی متفاوت است. بر همین اساس دستگاه ان وی آر توانایی پشتیبانی از دوربین ها را تا رزولوشن مشخصی دارد. برای مثال چنانچه دستگاه دارای رزولوشن ضبط 5 مگاپیکسل باشد، دوربین هایی با روزلوشن 8 مگاپیکسل را ساپورت نکرده و تصاویر را نهایتا تا همان 5 مگاپیکسل ذخیره می کند.

 
 
 
 

 

3. کیفیت ضبط در کانال ها:

باید به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت ضبط در کانال های دستگاه NVR با یکدیگر متفاوت است. به این معنی که کیفیت ضبط در 8 کانال از یک ان وی آر 16 کاناله می تواند 5 مگاپیکسل، در 4 کانال 3 مگاپیکسل و در 4 کانال دیگر نیز 2 مگاپیکسل باشد.

 
 
 
 

 

4. تعداد هارد قابل پشتیبانی:

هر دستگاه NVR از تعداد معینی هارد با ظرفیت مشخص پشتیبانی می کند. معمولا دستگاه های NVR از 1، 2، 4، 8 و 16 هارد SATA  پشتیبانی می کنند. برخی از مدل ها نیز قابلیت ساپورت هارد های اکسترنال یا ESATA را نیز دارند.

 
 
 
 

 

5. خروجی تصویر:

برای مشاهده تصاویر در مانیتور خروجی های تصویر در دستگاه ان وی آر تعبیه شده است. این خروجی ها شامل خروجی HDMI، خروجی VGA برای اتصال به تلویزیون یا مانیتور، و خروجی LAN برای اتصال به کامپیوتر یا شبکه است. توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب HDMI به رزولوشن خروجی دستگاه و توان انتقال کابل HDMI توجه کنید.

 
 
 
 

 

6. فشرده سازی تصاویر:

برای کاهش حجم تصاویر مداربسته در هنگام ارسال و ذخیره سازی این اطلاعات با استفاده از کدک های بخصوصی کدگذاری می شوند. این کدک ها شامل H.264 ،H.264 ،H.265+ ،H.265+ در دستگاه های ان وی ار می باشد.

 
 
 
 

 

7. پهنای باند:

هر دستگاه ان وی آر دارای پهنای باند ورودی و خروجی مشخصی است که در مشخصات یا دیتاشیت آن ذکر می شود. پهنای باند در NVR تعیین کننده حجم اطلاعات ورودی و خروجی است. هرچه پهنای باند دستگاه بیشتر باشد می تواند از دوربین هایی با کیفیت تصویر بالاتر پشتیبانی کند.

 
 
 
 

 

8. پورت  POE:

پورت POE گزینه ای است که در برخی از مدل های دستگاه NVR دیده می شود. به صورت خلاصه پورت POE امکان تغذیه از طریق کابل تصویر را برای دوربین مداربسته فرآهم می کند. به این ترتیب می توان بدون هزینه برای خرید منبه تغذیه برای تک تک دوربین ها برق انها را از طریق دستگاه فرآهم کرد.

 
 
 
 

 

9. سیستم Raid:

برخی از مدل های دستگاه ضبط NVR هایک ویژن مجهز به سیستم RAID هستند. به کمک این تکنولوژی می توان ظرفیت چند هارد دیسک فیزیکی را ترکیب کرد و از آن به عنوان یک هارد واحد استفاده نمود. ذخیره اطلاعات از این طریق، سبب امنیت بیشتر دیتا، افزایش سرعت خواندن و نوشتن و همچنین بالا بردن کارایی دستگاه های متصل می شود.

 
 
 
 

 

10. قابلیت Playback:

با استفاده از قابلیت Playback امکان مشاهده تصاویر را همزمان با ضبط آنها میسر می سازد.

  1. قلاده جی پی اس دار        دوربین مدار بسته پیشرفته   نصب دوربین مدار بسته  نمایندگی هایک ویژن تهران
  2. دوربین مدار بسته داهوا     آداپتور صنعتی      نمایندگی هایک ویژن       نصب دوربین مدار بسته تهران

 

 



:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()